Ville vastaa ja opastaa


Täältä löydät vastauksia yleisimpiin veneen huoltoon/korjaukseen liittyviin kysymyksiin. Ville myös opastaa huoltoon liittyvissä asioissa.

Kysymys: Mitä Gelcoat-myllytys tarkoittaa?

Vastaus: Valtaosa lujitemuoviveneistä on maalattu Gelcoat-maalilla. Ulkoilmassa veneet altistuvat etenkin auringonvalolle ja ilmansaasteille, mitkä ovat suurimpia edesauttajia gelcoat-pinnan haalistumiselle. Altistuessaan ulkoisille tekijöille kuten rantakivikoille, laituriin tai naapuriveneisiin voi gelcoat-pinta naarmuuntua. Muun muassa näitä vaurioita varten veneen gelcoat-pinnat tulisi myllyttää muutaman vuoden välein, jotta pinta pysyisi siistinä ja vene kulkisi niin kuin se on suunniteltu kulkevan. Normaalikäsittelyssä gelcoat-pinnasta hiotaan naarmuuntunut pinta kevyesti karkeudella 2000 tai 4000, vaurioista riippuen, ja myllytetään kiillotuskoneella hienoa hiontatahnaa käyttäen, sen jälkeen uusi pinta suojataan vahalla.

Kysymys: Mitä alumiiniveneelle tapahtuu kun se hiotaan?

Vastaus: Pinnasta otetaan hiomalla hapettumat ja naarmut pois, sen jälkeen aloitetaan kiillotus hienoilla karkeuksilla vesihioen. Seurauksena hapettunut, naarmuinen pinta on poistunut ja alumiinipinnan elämä alkaa alusta kuten tehtaalta lähtiessä, eli siihen muodostuu uusi oksidointipinta.

Kysymys: Mitä on osmoosi lujitemuoviveneissä?

Vastaus: Veneen osmoosio eli lasikuiturutto syntyy, kun lujitemuoviin imeytyy vettä. Tällöin muodostuu osmoottista painetta, joka lopulta saa aikaan rakkuloiden muodostumista gelcoatiin. Hoitamattomana rakkuloihin kondensoituu vettä ja ne suurenevat. Lasikuituruttoa esiintyy yleensä vanhoissa suojaamattomissa gelcoat-pinnoissa, mutta ilmiöön vaikuttavat paljon mm. laminointitöiden laatu, veden tyyppi, lämpötilat sekä maissa säilytysaika. Vaurion laajuudesta riippuen veneestä rakkuloitunut gelcoat ja lujitemuovi kuivataan ennen uudelleen maalausta.

Lakanpoisto (hioen)

Pölyttömään lakanpoistoon löytyy mirkan valikoimasta kätevä ja helppo ratkaisu.

Työaloitetaan poistamalla lakkaa Abranet HD60 kiekolla. Tarkoituksena on irrottaa lakka, ja poistaa mahdolliset puuhun päässeet kosteusvauriot. Konehionnassa täytyy olla aina tarkkana, ettei riko puukappaleen muotoja, ja siksi vaikeisiin muotoihin kannattaa käyttää skrapaa. Kun lakka on irti, pinta viimeistellään hiomalla Abranet 120 sekä Abranet 240 kiekoilla, jotta pinnasta saadaan tasainen ja helposti lakattava.

Tarvitset:

  • Abranet HD60, Abranet 120, Abranet 240
  • Pölynimuri
  • Epäkeskohiomakone

Lakanpoisto (skrapalla)

Skrapaaminen sopii lakanpoistoon hyvin, jos kunnostettavassa kohteessa halutaan säilyttää muoto. Kun skrapattavana on isompi alue, kannattaa apuna käyttää esim. kuumailmapuhallinta tai SpeedHeater-infrapunalämmitintä lakkapinnan kuumentamiseen ennen skrapausta.

Kuumailmapuhallinta käyttäessä pinta voi helposti kuumentua liikaa, ja jättää ikävän palaneen jäljen. Kokeile siis ensin pienelle alueelle, löytääksesi sopivan lämmitysajan ja etäisyyden. Lakka on sopivan kuuma skrapaukseen, kun se alkaa höyryämään ja pintaan moudostuu pieniä kuplia. Lakasta lähtevä höyry on myrkyllistä, joten muista käyttää hengityssuojainta.Käytä vain pitkiä vetoliikkeitä skrapaukseen. Kun lakka on poistettu niin pinta kannattaa hioa Abranet240 karkeudella helpottaaksesi lakkausta.

Tarvitset:

  • Maaliskrapa
  • Abranet240
  • (Kuumailmapuhallin/SpeedHeater)

Puun kyllästys

Kun puuosat tuodaan veneeseen, niin hyvänä nyrkkisääntönä toimii leikkisä ”puu pitää tappaa”-ajatus. Eli kuidut on ajettava niin täyteen kyllästettä kuin vain mahdollista. Poikkeuksen tekee kuitenkin tiikki. Tiikki on niin kova puulaji ja täynnä mineraaleja, että se ei juuri ime kyllästettä. Siksi se jätetäänkin yleensä vaille mitään käsittelyä ja annetaan harmaantua arvokkaasti. Kyllästys aineita on tänäpäivänä saatavana monelta eri valmistajalta, esim. Owatrol D1&D2, Hempel-Wood Impreg monet silti turvautuvat perinteiseen pellavaöljykäsittelyyn. Käytä kuitenkin aina veneen kyllästykseen suunniteltuja kemikaaleja.

Itse kyllästys työhön on joka valmistajalla omat ohjeet joilla saavutetaan valmistajan haluama lopputulos. Periaatteena kuitenkin on aina se että puu on pidettävä märkänä kyllästeestä koko prosessin ajan, eli levitetään ”märkää-märälle”. Vaikka puun sivelisi tasaisesti täyteen kyllästettä, voi se joistain kohtaa imeä itseensä tehokkaammin kuin toisesta, joten tarkkaile nopeasti kuivuvia pintoja ja lisää kyllästettä sen mukaan.

Tarvitset:

  • Pensseli/Tela, Kyllästettä ja valitsemasi aineen ohjeet.

Puun pintakäsittely

Tällä tarkoitetaan lakkausta. Hienon ja tasaisen lakkapinnan aikaansaaminen ei ole rakettitiedettä, siihen ei aina tarvitse kymmenien vuosien kokemusta, kuten joskus luullaan. Täytyy vain tehdä esityöt ja suorittaa lakkaus oikeilla välineillä, pitää kiinni lakkavalmistajan antamista ohennusohjeista. Kaikki lakkaustyöt noudattavat jokseenkin samaa kaavaa, työ aloitetaan reilusti ohennetulla lakalla, kerrosten lisääntyessä ohentimen määrää vähennetään, kunnes viimeiset kerrokset vedetään ilman ohennetta.

Hyviä vinkkejä lakkaukseen:
Varmistuttava että puu on kyllästetty hyvin (lukuunottamatta tiikki). Jos lakattava kohde on esim. cabinin ovi, ikkunan kehys tai jokin muu missä voi olla teräviä nurkkia ja kulmia, on niihin hyvä hioa, tai jyrsiä pieni pyöristys. Sillä lakka ei tartu mihinkään terävään kohtaan, ne on juuri niitä yleisimpiä paikkoja mistä kosteusvauriot on saaneet alkunsa.

Pintojen tulee olla puhtaita, ja tasaisia. Pinnan tasaisuus ja sileys on se kaikkein tärkein juttu, riittää että se on hiottu esim. karkeuteen 240. Jos puun pinnassa on pieniä monttuja tai epämuodostumia edellisen lakan poiston jäljiltä, on niitä erittäin vaikea saada enää lakatessa tasaiseksi.

2-3 lakkakerroksen välein on hyvä suorittaa välihionta, hiontatallaa käyttäen. Tarkoitus on poistaa pinnasta mahdolliset lakkauksessa tulleet epätasaisuudet, ja karhentaa lakkapintaa, jotta seuraavat lakkakerrokset tarttuisivat kiinni paremmin. Välihiontaan voi käyttää esim karkeutta 240, ei kuitenkaan paljoa alle, sillä lakan voi hioa herkästi puhki.

Hommaa hyvä lakkasivellin ja pidä siitä huolta! Hyvä lakkasivellin voi maksaa 20€ tai ylikin, mutta siitä on suuri apu etenkin kun vedetään viimeisiä kerroksia paksulla lakalla. Lakan voi ensin levittää kauttaaltaan, sitten pitkillä vedoilla teräväkärkisellä siveltimellä tasoittaa. Viimeiset kerrokset tulisi aina tehdä käytetyllä siveltimellä, jottei siitä enää irtoa jouhia lakkapintaan. Sivellin säilyy pitkiäkin aikoja kun sen pesee lakalle tarkoitetussa ohentimessa ja säilöö esim. ruokaöljykuppiin.

Tarvitset:

  • Hyvä lakkasivellin
  • Lakkaa ja valitsemasi aineen ohjeet